Log ind

Årsregnskab og udvikling

Sponsorinformation |11. april 2017
|0
|
Facebook Twitter LinkedIn Google Email Print Bookmark Mere

2016 bød på både en positiv udvikling og udfordringer for Odense Sport & Event i et år præget af branchens cyklusser og ny markedssituation for nogle af virksomhedens brands.

For Odense Sport & Event A/S blev 2016 præget af både positiv udvikling og udfordringer. 2016 resulterede derfor i en omsætning på 186 mio. kr. mod 210 mio. kr. i 2015. Nedgangen i omsætningen kan primært forklares med, at der i 2016 ikke var en koncert af samme størrelse som kæmpekoncerten med Volbeat i 2015.

- Samlet set gav året ikke den regnskabsmæssige fremgang for Odense Sport og Event, som vi havde ønsket. Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, men hvis vi ser på, hvad der har præget året, er vi stadig fortrøstningsfulde og optimistiske, forklarer adm. direktør, Ole Bang Nielsen.

Det samlede resultat i 2016 viser et underskud på -12.041 t. kroner efter skat mod et underskud på -6.601 t. kroner efter skat i 2015. Egenkapitalen var ved udgangen af året på 60,5 mio. kr. mod 42,6 mio. kr. ved udgangen af 2015.

Cyklusser prægede udviklingen i Odense Congress Center
For Odense Congress Centers vedkommende var 2016 præget af at være et mindre messeår. Det betyder, at Odense Congress Center ikke helt levede op til det stærke resultat fra 2015.

- Messeafdelingen bliver påvirket af de cyklusser, som messer arrangeres i. Afhængig af, om messer arrangeres hvert år, hvert andet år eller hvert tredje år, vil resultaterne kunne svinge betragteligt, og 2016 var i den sammenhæng ikke noget stort messeår. Alligevel gennemførte vi en række aktiviteter med fine resultater, fortæller Ole Bang Nielsen.

Desuden bar omsætningen og indtjeningen inden for områderne Konference og Food & Beverage præg af hård konkurrence, og områderne levede derfor ikke op til den forventede fremgang. Alligevel er der tilfredshed med, at det er lykkedes OCC Hotel Odense at fastholde og underbygge dets position i markedet, selvom hotellet efter eget ønske er trådt ud af Best Western-kæden.

2016 blev også året, hvor arbejdet med opførelsen af et nyt hotel i Odense midtby, Hotel Odeon, blev påbegyndt. Hotellet bliver byens største, når det står færdigt i 2018.

Ændret markedssituation for JVB Live
JVB Live befandt sig i 2016 i en markant ændret markedssituation. Et væsentligt større udbud på landsplan af koncerter med store, internationale navne kombineret med fremgang for en række af de største, danske musikfestivaler betød et mindre billetsalg end forventet til en række koncerter. Det har samlet givet et utilfredsstillende resultat i JVB Live.

JVB Lives Show & Event-del har til gengæld præsteret et fint resultat. Det skyldes ikke mindst en succesrig gennemførelse af Disney on Ice samt enkelte andre arrangementer i Sparekassen Fyn Arena.

Overtagelsen af Kai Thor A/S
Den 1. april 2016 overtog Odense Sport og Event A/S virksomheden Kai Thor A/S, som leverer frokostordninger til virksomheder og catering ud-af-huset til større events, firmafester og lignende.

Kai Thor A/S indgår således i regnskabet med ni måneders drift. Virksomheden har udviklet sig meget positivt og planmæssigt, som en integreret del af Odense Sport & Event.

Pilen peger den rigtige vej for Odense Boldklub
Selvom 2016 var præget af blandede sportslige resultater, lykkedes det Odense Boldklub at opnå målsætningen om en solid midterplacering i Alka Superliga sæsonen 2015/16 med en 7.-plads.

Udeblevne resultater i første halvdel af sæson 2016/17 betød imidlertid, at muligheden for at kvalificere sig til medaljeslutspillet blev forpasset. Alligevel har præstationerne i kampene vist udvikling i den rigtig retning.

- Vi ærgrer os naturligvis over, at de sportslige resultater ikke har levet op til vores forhåbninger, men vi har den seneste tid bevist, at der er substans i truppen, og at pilen peger i den rigtige retning. Samtidig har vi særligt i talentudviklingen skruet op for aktivitetsniveauet i 2016 med flere fuldtidsansatte trænere end tidligere og et intensiveret fokus på akademiholdene. Økonomisk har resultaterne i Alka Superliga medført lavere indtægter fra tv, men det opvejes næsten af fornuftige indtægter fra transfer og øvrige spillerrelaterede poster, fortæller sportsdirektør i OB, Jesper Hansen.

OB har desuden iværksat en lang række tiltag for at modvirke en generel tendens i Superligaen med faldende tilskuertal, og klubben har på dette område vist en bedre udvikling end gennemsnittet af holdene i Superligaen.

- Vi er desuden rigtig glade for, at vi på sponsorsiden er lykkedes med at fastholde den meget store kreds af loyale partnere. Også på det område er der arbejdet med udvikling inden for samarbejde og tilbud på ydelser, hvilket har medvirket til at styrke netværket omkring Odense Boldklub og Odense Sport & Event A/S, siger Ole Bang Nielsen.

Om koncernen
Odense Sport & Event A/S blev stiftet i 2006 som en fusion mellem Odense Congress Center A/S og Odense Boldklub A/S. I 2007 voksede koncernen, da Fyns største musikarrangør, JVB ApS, blev købt og integreret i koncernen som JVB Concerts. I 2016 købte Odense Sport & Event A/S 100 procent af aktierne i Kai Thor A/S samt Danbillet A/S.

Missionen i Odense Sport & Event A/S er at begejstre gennem oplevelser, og det sker hver dag året rundt, når koncernen byder indenfor til et bredt udvalg af oplevelser. Det kan være til messer, kongresser, konferencer, udstillinger og møder, ligesom det kan være i forbindelse med hotelovernatninger, shows, topfodbold og store musikalske oplevelser.

Læs også....

Vi har skabt rammerne, er I klar til at skabe stemningen!

Sponsorinformation |25-04-2017

Fredagsbar i VIP'en og kæmpe forfest på Flakhaven, vi håber I er klar til braget mod ACH på fredag!
Læs mere

Golf i den gode sags tjeneste

Sponsorinformation |24-04-2017

Tirsdag den 6. juni kan du spille golf og samtidig være med til at samle penge ind til gode formål..
Læs mere

BTB Børs - Charitee 2017 på OEG

Sponsorinformation |24-04-2017

Her kan du se en masse gode tilbud til sponsorer i OS&E - Læs mere på BTB Børse
Læs mere

EmediateAd