Fankoordinatoren: Der foregår en masse bag kulisserne
Nyt fra OB

Fankoordinatoren: Der foregår en masse bag kulisserne

06 aug 2020

Vores fankoordinator, Morten Friis Nielsen, ser tilbage på hans første tid i jobbet og frem mod den kommende sæson.

- For mig personligt har det været et begivenhedsrigt år, siden jeg sidste sommer blev ansat som SLO på kampdage. Allerede i november blev den tjans vekslet til en deltidsstilling, og sammen med den faste kontorplads fik jeg større ansvar for kampafviklingen, dialogen med de organiserede fans samt det strategiske fanarbejde.

- Som mange nok har bemærket, nedlagde de uofficielle fangrupperinger i 2018 deres stemningsaktiviteter midlertidigt, så en af mine vigtigste opgaver har været at skabe en konstruktiv dialog mellem dem og klubben frem mod deres tilbagevenden, som forventes senere i år. I deres fravær har vores officielle fanklub, De Stribede, løftet et stort ansvar i stemningsområdet, og derfor ligger der en opgave i at blive enige om, hvordan vi bedst fordeler rollerne og koordinerer stemningen på tribunen, når vi igen bliver fuldtallige. Min første tid i klubben har derfor budt på en masse dialogmøder og løbende samtaler med både det officielle og det uofficielle fanmiljø, og heldigvis er alle parter efterhånden enige om, hvordan vi i fællesskab skal bevæge os fremad.

Fanpanelet er en indlysende god idé

- Fanpanelet har været et andet indsatsområde. Jeg overtog et allerede sammensat panel, som jeg indtil da selv havde været en del af, og opgaven var at finde ud af, hvordan jeg bedst bringer det i spil. Et panel med forskellige typer fans fra både stemningsafsnit og langside er en indlysende god idé med stort potentiale, som vi skal udnytte. I min fortolkning er panelet først og fremmest en hjælp til mit arbejde: En af mine vigtigste opgaver er at repræsentere vores fans over for klubben, og fanpanelet skal forsyne mig med perspektiver og holdninger fra så mange segmenter som muligt. Samtidig fungerer det som et forum, hvor fanscenens forskellige fløje kan mødes for at udveksle ideer og koordinere aktiviteter.

- Det er afgørende at have de overordnede rammer på plads, så indledende opgaver indebar at sætte mødeformen mere i system, formalisere brugen af stemningspuljen samt fremlægge og diskutere visioner for fanscenen. Vi kommer desuden til at fokusere på at gøre panelets arbejde mere gennemsigtigt og gøre det lettere tilgængeligt at søge indflydelse på, hvordan stemningspuljen bruges. Hensigten er, at alle kan søge om midler og give panelet ideer til, hvad det er relevant at investere i. 

Fodbolden forsvandt fra vores hverdag

- Når man ser tilbage på året, er det umuligt at komme uden om COVID-19, som vendte op og ned på fodboldverdenen og sendte os alle ud på ukendt terræn. Fra den ene dag til den anden forsvandt fodbolden fra vores hverdag, og siden måtte vi lære at gå på stadion på en helt ny måde. Også i fremtiden vil smittefaren påvirke planerne for vores fanarbejde. Det er umuligt at sige, hvornår vi igen må tage stemningsafsnittet på Richard Møller Nielsen Tribunen i brug, og lige så usikkert er det derfor, hvornår de uofficielle fangrupperinger vender tilbage for fuldt blus. Alle scenarier, vi har arbejdet frem mod, er udsat på ubestemt tid.

- Ventetiden forsøger vi at udnytte bedst muligt, og derfor foregår der bag kulisserne en masse forberedelser, som der nu er tid og ro til. Selv arbejder jeg på en fanstrategi, som først og fremmest skal formgive den måde, vi i OB understøtter og samarbejder med vores aktive fans.

Vi får en bredt forankret tifo-gruppe

- Også i fanmiljøet sker der ting og sager. TIFO Odense har fået strukturen helt på plads og er godt i gang med at opbygge et økonomisk fundament, så vi for første gang i mange år får en ambitiøs, velorganiseret og bredt forankret tifo-gruppe. Deres arbejde er jeg ikke direkte involveret i, så min opgave er at skabe de bedst mulige betingelser for dem og overbevise så mange som muligt om, at foreningen er værd at støtte.

- Derfor var det enormt opløftende, at vi i foråret så et par stort anlagte initiativer, som genererede midler til TIFO Odense: Først auktionen på Henrik Hansens/Jørgen Skjelviks kult-trøje fra Corona-opstarten og dernæst Audis beundringsværdige ”Virtuelle Billetter”-kampagne. Vi må heller ikke glemme de mange donationer, der tikkede ind fra medfans, da TIFO Odense selv samlede ind i forbindelse med forårspremieren. Alle bidragene vil utvivlsomt blive betalt tilbage med smukke kreationer i fremtiden.

- Sammenfattende har det været et meget usædvanligt år, hvor vi alligevel er nået et godt stykke med at få de centrale strukturer på plads, som er så vigtige for, at fanscenen hænger sammen. Vi ved ikke, hvornår vi for alvor kan indtage tribunen igen, men både fanmiljøet og jeg har lagt os i selen for, at det bliver et brag af et comeback.