Nature Energy 1920x1080

07.06.2018 08:36

Når OB i juli spiller første hjemmekamp i den nye superligasæson, sker det på Nature Energy Park.

Odense Stadion hedder Nature Energy Park i de næste tre år. Det blev offentliggjort på dagens pressemøde, hvor Danmarks største producent af biogas, Nature Energy, blev præsenteret som ny stadionsponsor. Med det nye sponsorat ønsker Nature Energy at sætte fokus på værdien af at sortere madaffald.

- Det er en stor dag, når man kan præsentere en ny stadionsponsor. Det underbygges også af den store interesse, vi har mødt fra potentielle sponsorer. Vi har valgt en partner, der sammen med os ønsker at gå nye veje, og derfor er vi glade for at have indgået en treårig aftale med Nature Energy,” siger Jack Jørgensen, kommerciel chef i OB, og tilføjer:

- Nature Energy er en stærk og lokal samarbejdspartner, der deler vores innovative tilgang til et partnerskab. At det samtidig er et signal om, at omtanke for miljøet er en sag for os alle, understreger bare, hvad OB’s brand også kan bruges til.”

Madrester kan veksles til god stemning

For Nature Energy handler stadionsponsoratet om meget mere end et navn på stadion. Det odenseanske biogasselskab vil gerne bruge det nye stadionnavn til at sætte en samfundsdagsorden omkring bæredygtighed og det at sortere madaffald.

Mens danskerne i årtier har været vant til, at husholdningsaffald blev brændt, har EU besluttet, at alle fra 2023 skal sortere madaffald. En ny undersøgelse viser, at næsten halvdelen af de danskere, der i dag sorterer, ved, at deres madaffald bliver omdannet til biogas. Det er dog blot 10 pct. der ved, hvad den biogas rent faktisk bliver brugt til. Det ønsker Nature Energy at ændre på:

- Vores sponsorat er et sponsorat i øjenhøjde. Et folkeligt sponsorat, som handler om, at vi gerne vil sætte fokus på værdien af at sortere madaffald og omdanne det til biogas, der kan holde busserne kørende og opvarme vores huse,” siger Ole Hvelplund, adm. direktør i Nature Energy, og tilføjer:

- Derfor aktiverer vi kampagnen ”Doner dine rester” på stadion. En kampagne, der bygger på samme tanke, som de indsamlingskampagner, vi typisk kender fra humanitære formål. Hvis vi kan vænne danskerne til at betragte affaldssortering som en donation til en grønnere fremtid, er vi nået langt. På stadion er der så en ekstra gevinst, da vi ekstraordinært donerer værdien af biogassen til at gøre stadionoplevelsen endnu bedre.”

Madresterne fra VIP’en, madboderne og særlige affaldsspande på stadion vil blive indsamlet og omdannet til biogas, og værdien af biogassen doneres til en stemningspulje, der har til formål at sætte ekstra tryk på stemningen på stadion.

Godt bidrag til stadionoplevelsen

Hos OB glæder man sig over, hvordan Nature Energy ønsker at aktivere deres stadionsponsorat.

 - Nature Energys tanker går rigtig godt i tråd med vores ønske om at styrke den samlede stadionoplevelse for vores tilskuere. Vi arbejder på mange forskellige tiltag, der skal være med til at gøre stadionoplevelsen til noget, der både foregår før, under og efter de 90 minutter på fodboldbanen, og her bliver Nature Energy en aktiv medspiller,” siger Jack Jørgensen.

Nature Energys stadionsponsorat træder i kraft 1. juli og løber foreløbig indtil sommeren 2021.