Netværk skaber forretning – også for iværksættere
Business

Netværk skaber forretning – også for iværksættere

09 mar 2020

Det handler nemlig ikke bare om at se fodbold og bunde fadøl, mens du sender visitkort rundt, hvis du vil være en del af et professionelt netværk. Her handler det kun om at gøre dig selv dygtigere samtidigt med, at du sparer tid og penge.

Der er kommet flere og flere netværkstilbud de seneste år, og det er på trods af, det nogle steder bliver udråbt som værende tidsspilde og mest af alt bare en drengeklub. I takt med udbuddet på disse klubber er steget, er indholdet, formatet og formålet i højere grad blevet uoverskueligt. Men hvilken fordel har det egentlig for virksomheder, iværksættere og andre entreprenører, som vi nu samarbejder med gennem STARTOB?

Digitalisering er ikke nok

Efter mange virksomheder i de sidste 25 år har brugt tid, kræfter og ressourcer på at undgå fysisk kontakt med leverandører og kunder gennem digitalisering, online marketing, webshops og lignende, så er det efterhånden blevet tydeligt, at dette skal kombineres med personlig kontakt.

- Man skal møde folk, trykke hænder og danne relationer for at få succes som iværksætter. Konferencer, seminarer, messer og netværk har i en lang periode haft renomme af at være for gamle mennesker og den "gamle skole", men de startups, som vi arbejder med, har fået et helt andet syn på sagen, siger Johnny Killerup, direktør i Converzion.

- Meget arbejde kan og skal ske bag en computer, men man skal også huske at komme væk fra skrivebordet. Netværk med erfarne erhvervsfolk, skarpe specialister og folk med livserfaring er guld værd. De kan ofte give gode råd, finde de rette svar og løsninger, skaffe andre kontakter, og de kan i hvert fald stille de rette spørgsmål, sætte ting i perspektiv og skabe ro, klarhed og overblik: ting der ofte savnes i en hektisk startup, siger Johnny Killerup.

Godt netværk kommer ikke af sig selv

- I netværket arbejder vi med konkrete løsninger til konkrete problemer, som vi alle kæmper med i hverdagen. Hvis du for eksempel har udfordringer omkring markedsføring, aktivering eller forretningsstrategi, kan du gennem netværket få saglige vinkler på mulige løsninger, som du selv kan dele videre. Du skal dermed ikke have mange gode råd om året, før de penge og ressourcer, du lægger i netværket, er tjent ind igen, siger Anders Skjoldemose, Account Manager i OB.

- Når man mødes i netværk, er hovedreglen jo altid, at man får, hvad man giver. Et netværk er kun effektivt, hvis man indgår i dialog, tør at tage svære emner op og udviser åbenhed og ærlighed. Man skal lære hinanden at kende, og det gør man nu engang bedst ved dialog. Men husk, at man ikke lærer ret meget, mens man selv taler. Selv om man er fyldt med selvtillid, energi og gode resultater i en ung startup, så er erfaring, netværk og viden et herligt supplement til ens dagligdag, siger Johnny Killerup.

- Det handler også om at differentiere sig fra de andre, og det er efter min mening altafgørende, at man formår at aktivere sit sponsorat. Og så er det bare essentielt, at man formår at udnytte de mange muligheder, der ligger i et sponsorat. Hvis man ikke aktivt deltager i netværksmøder, OB’s hjemmekampe, Business-ture og lignende, kommer der bare ikke noget den anden vej. Det kræver en klar strategisk plan, hvis man skal have fuldt udbytte af netværket, men har man forberedt sig grundigt, ligger der også en stor gevinst og venter, siger Anders Skjoldemose.

- Mit bedste råd til alle startups er derfor at deltage i konferencer, messer, seminarer og ikke mindst netværk. Det er afgørende at mødes med, tale med og blive udfordret af andre. Man skal finde relationer, som kan og vil diskutere fejl, mangler og spørgsmål. Du skal væk fra computeren og ud at mærke verdenen - også på Nature Energy Park, siger Johnny Killerup.

OM STARTOB

OB har i samarbejde med Tanken 16, Converzion og CoWorking startet et innovativt samarbejde, der under navnet, STARTOB, skal hjælpe til at udvikle og dyrke de fynske startups. Initiativet skal hjælpe til at bringe ny viden og inspiration for startups og eksisterende virksomheder gennem samarbejde, investeringer og involvering i bestyrelsesarbejde eller advisory boards.

Om NETOB

OB og klubbens erhvervsnetværk, NETOB, bringer mennesker sammen. Det gør vi uge efter uge på stadion, når vi mødes på Nature Energy Park for at overvære superligaholdet, men det gør vi også hver måned, når omkring 100 virksomheder mødes i NETOB, hvor deltagerne skiftes til værtskabet. I klubben har vi omkring 400 virksomheder, sponsorer og samarbejdspartnere. NETOB er et professionelt netværk, hvor medlemmer deler den fælles ambition om at gøre hinanden bedre – hver dag.